fbpx
30 november 2017

Zijn we onze tijd ver vooruit?

Marketingtrends vliegen je via internet om de oren. Als professional in marketing of communicatie wil je de boot natuurlijk niet missen, niet achter de feiten aanlopen en niet met je mond vol tanden staan wanneer iemand het aankaart.Je wilt daarom toch maar weten wat het voor je kan betekenen. In dit artikel breng ik een aantal van die begrippen – sommige heel actueel, sommige wat minder – met elkaar in verband om ze in een breder perspectief te plaatsen met als hamvraag: wat is er eigenlijk nieuw onder de zon?

Toen Bureau Circuit in 1997 begon, maakten wij boekjes. Met inhoud waar onze lezers – een zakelijke doelgroep – wat aan had. Onderwerpen als: ‘hoe kom je op een idee’, ‘verborgen betekenissen in marketing en communicatie’ en ‘hoe vergader je op een effectieve manier’. Inhoud waar je anno 2016 trouwens nog steeds veel aan hebt. Je kunt ‘Ideeënrijk Denken’ hier gratis downloaden, maar dit terzijde.

Soft Selling

Ook geven we sinds onze start gratis workshops over ideeën-ontwikkeling. We kregen in die tijd vaak de vraag waarom we zoveel weggaven. Moest het niet wat commerciëler. Toch merkten we dat het wel degelijk resultaat had. Er was veel traffic – old school, in de vorm van inkomende telefoontjes en e-mail – die uiteindelijk ook leidde tot nieuwe opdrachten. We deden dus iets goed en we noemden het ‘Soft Selling’. In tegenstelling tot adverteren staat bij Soft Selling niet direct de commerciële boodschap van een merk centraal. Degene die de content tot zich neemt, maakt op een meer subtiele manier kennis met een merk, in dit geval met Bureau Circuit.

Storytelling

Onze boekjes waren misschien wel een vroege vorm van Storytelling. Een mooi voorbeeld van de toegevoegde waarde van Storytelling is het project ‘Significant Objects’ – een literair en antropologisch experiment door Rob Walker en Joshua Glenn, wat aantoonde dat het effect van een verhaal op de subjectieve waarde van een bepaald voorwerp, objectief gemeten kan worden. Het project veilde voorwerpen uit een kringloopwinkel via eBay, vergezeld van korte verhalen. Die verhalen werden geschreven door meer dan 200 verschillende schrijvers. De objecten werden ingekocht voor een gemiddelde prijs van 1,25 dollar per stuk (totale kosten 250 dollar) en verkocht voor een totale som van bijna 8.000 dollar. Niet de commerciële boodschap blijkt dus het belangrijkst, maar de inhoudelijke.

Branded Content

Een begrip dat je vandaag de dag veel tegenkomt is Branded Content. Bij Branded Content staat de inhoud (content) voorop. Het merk of de organisatie is ‘slechts’ de afzender. De inhoud sluit aan bij het gevoel van een groep lezers of kijkers. Die inhoud moet aanspreken, een verhaal hebben.

Consumenten geven niks om jouw merk of organisatie

Even een eye opener: consumenten geven in beginsel niks om jouw merk of organisatie, of om dat van anderen. Voor consumenten zijn er te veel keuzes en te weinig tijd. Waar ze wél om geven is om zichzelf, dus wat jouw merk of organisatie voor hén betekent. Welke waarden van jouw merk of organisatie matchen met hun eigen waarden. Heb geen illusies, die match maak je niet met iedereen. Maar wie je wél weet te raken, raak je in het hart en dat verhaal delen ze misschien wel met anderen. Seth Godin (marketing goeroe) stelt: ideeën die zich verspreiden, winnen!

De consument is door jaren ervaring zeer goed in staat om nep van echt te onderscheiden

De commerciële boodschap van een merk of organisatie staat ook bij Branded Content dus niet direct centraal. Degene die de content tot zich neemt, maakt ook hier op een subtielere manier kennis met een merk of organisatie.

Authenticiteit is van elke tijd

Of het nou gaat over je merk, je organisatie of over jezelf: authenticiteit is altijd het best. De consument is door jaren ervaring zeer goed in staat om nep – reclame wordt vaak als nep bestempeld – van echt te onderscheiden. Die ontwikkeling is genetisch overgedragen in het DNA van onze jongeren. Het heeft weinig zin om terug te vallen op ouderwetse marketingstrategieën.

Mijn advies: ga bij jezelf te rade en haal naar boven wat echt belangrijk is voor je organisatie of merk. Waarmee maak je echt het verschil. Vanuit die waarden vertel je verhalen in de vorm van blogs, video’s, social media berichten. Oh – en om toch met een commerciële boodschap af te sluiten – bij Bureau Circuit helpen we je graag met dat proces. Omdat we dat oprecht het mooiste werk op aarde vinden.