Facebook, Twitter, LinkedIn, maar ook Whatsapp en Instagram… In 2015 gebruikte 63% van de bedrijven ten minste één vorm van sociale media volgens het CBS. De informatie- en communicatiebranche zijn koplopers. Dat bedrijven steeds vaker en actiever op social media aanwezig zijn, is ook niet echt vreemd. Het social media gebruik in Nederland groeit nog steeds namelijk. Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2016. De grootste platforms: WhatsApp (9.8 miljoen gebruikers, maar volgens recentere cijfers zelfs 11.2 miljoen), Facebook (9.6 miljoen gebruikers) en YouTube (7.2 miljoen gebruikers). Cijfers die er niet om liegen; tijd om 3 ontwikkelingen voor het bedrijfsleven op een rijtje te zetten.
Webcare via social? Doen!
Op The Social Conference eind maart spraken Peter Kerkhof, Peeter Verlegh en Ronald Voorn over de rol van positieve en negatieve posts rondom merken. Hier deden zij onderzoek naar. Eén van de resultaten van het onderzoek, aldus Marketingfacts: de grootste aanwezigheid van merken online is in de vorm van webcare. Dit heeft veel impact op de sentimentbeleving, want merken die aanwezigheid zijn op social media hebben een minder negatief sentiment.
Een bedrijf dat met webcare online aanwezig is, zorgt voor een menselijk gezicht en een positieve beleving van het merk. “Het verraste mij, maar als bedrijf moet je deze interactie erg serieus nemen. Je bent niet langer een anoniem bedrijf op de Zuidas achter een grote pui. Engagement via social media leidt vooral bij niet-klanten tot een betere reputatie”, vertelde Peter Kerkhof aan Emerce.
Iedereen aan de chat
Met een ruime 11 miljoen gebruikers is WhatsApp het grootste social platform in Nederland. En steeds meer bedrijven maken hier dankbaar gebruik van. Het is snel, direct en de doelgroep weet precies hoe ze de app moet gebruiken. Zonde dus om niet op dit platform aanwezig te zijn. Op Marketingfacts staat een interessante case over hoe WhatsApp zakelijk succesvol in te zetten. En Frankwatching geeft 5 tips voor zakelijk WhatsApp zonder risico’s.
Dit gezegd te hebben, ook Facebook Messenger (chatfunctie van Facebook) timmert hard aan de zakelijke weg met Messenger voor bedrijven. En met de inzet van chatbots. In Azië al een groot succes bij WeChat: van chatapp tot grootste commerceplatformen in dat werelddeel.
Of wat dacht je van codes aanmaken voor een (Facebook)bedrijfspagina, waarmee (potentiële) klanten direct een chatgesprek kunnen beginnen. Ook introduceert Facebook voor Messenger welkomsberichten, die bedrijven kunnen aanpassen. KLM maakt al dankbaar gebruik van dit platform.
Met meer dan 900 miljoen maandelijks actieve gebruikers wereldwijd een serieuze concurrent dus voor WhatsApp. Dit terwijl Facebook eigenaar is van beide messaging-apps… Of ze voor altijd naast elkaar blijven bestaan, dat weet niemand. Wel wordt er gespeculeerd over verschillende scenario’s. Bijvoorbeeld dat WhatsApp vooral een simpele chat app wordt voor opkomende markten.
Medewerkers, laat je horen
‘50.000 Rabobank-medewerkers krijgen les in sociale media’ stond eind maart groot op NOS.nl als nieuwsbericht. “Delen, daar gaat het om. Gedeelde interesse kan leiden tot nieuwe klandizie”, daar is de bank van overtuigd. Met instructievideo en alles!
Niet per definitie een nieuwe ontwikkeling, maar wel eentje die doorzet. Steeds meer bedrijven stimuleren hun medewerkers om op social media actief te zijn. Zo ook bij Natuurmonumenten. “Onze ambassadeurs zijn de boswachters. Zij zijn ons belangrijkste gezicht naar buiten”, aldus Jeffrey van Heck, social media adviseur bij Natuurmonumenten, aan Frankwatching. “Deze, vaak unieke, berichten worden zeer goed bekeken en gedeeld.”
Medewerkers heb een groot (nieuw) netwerk dat schreeuwt om aangesproken te worden. Probeer daarom social media tussen de oren van je collega’s te krijgen.
#askgaryvee
Meer over social media voor ondernemers? Het recent verschenen boek #askgaryvee schijnt een aanrader te zijn. Het social media ‘zelfhulpboek’ voor ondernemers is uitgebreid gerecenseerd door Frankwatching.