fbpx
24 december 2017

Uw bezoekers hebben recht op een drempelvrije website

Uw bezoekers hebben recht
op een drempelvrije website

Websites moeten voor iedereen toegankelijk zijn. We noemen dat ‘drempelvrij’. Bij Bureau Circuit vinden we het belangrijk dat niemand wordt uitgesloten en daarom staat digitoegankelijkheid bij ons hoog in het vaandel. Los daarvan is het sinds september 2020 zelfs verplicht voor (semi-)overheden om websites digitaal toegankelijk te maken volgens de standaarden van de EU. Op deze landingspage geven we u een aantal praktische tips om uw website drempelvrij te maken. Uiteraard kunt u altijd contact met ons opnemen wanneer u hulp nodig heeft.

30 praktische tips waar u gelijk mee aan de slag kunt

Onderaan deze pagina treft u 30 tips aan die u ondersteunen bij het drempelvrij maken van uw website. Deze tips hebben wij onderverdeeld in de ‘doelgroepen’ die baat hebben bij een drempelvrije website.

Is uw website nog niet drempelvrij?

Het is heel goed voorstelbaar dat u in 2020 en 2021 heel andere prioriteiten had dan digitoegankelijkheid. Maar dat betekent misschien wel dat u inmiddels flink achterop bent geraakt als het gaat om digitoegankelijkheid. Bureau Circuit kan u helpen om snel in kaart te brengen wat er moet gebeuren om uw website aan de standaarden te laten voldoen. Zo moet natuurlijk uw website toegankelijk zijn, maar ook de documenten die u op uw website hebt staan, zoals pdf’s. Ook video’s en afbeeldingen moeten drempelvrij zijn. Gelukkig kunnen wij u ondersteunen met advies en uitvoering. Van turnkey projecten tot ondersteuning op deelgebieden, alles is mogelijk. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies.

Voor wie doen we dit?

Er zijn veel mensen die baat hebben bij digitoegankelijkheid. Deze mensen kunnen een visuele, motorische, auditieve of cognitieve beperking hebben, waardoor het voor hen niet vanzelfsprekend is om op een website te navigeren zoals de meeste mensen dat doen.

Circuit

Bureau Circuit houdt zich al sinds 2003 bezig met oplossingen voor drempelvrij internet. We volgen periodieke trainingen, zodat we de richtlijnen voor digitale toegankelijkheid optimaal kunnen vertalen naar de praktijk. We werken met heldere afspraken volgens een vastomlijnd traject. Zo voorkomen we dat u tijdens de uitvoering wordt geconfronteerd met onaangename verrassingen. Circuit biedt ondersteuning tijdens het hele traject tot en met het verkrijgen van het waarmerk ‘drempelvrij’.

Contact

Bel ons (038-426 23 23) voor een vrijblijvende kennismaking, advies op maat, of laat hieronder uw gegevens achter en dan nemen wij contact met u op.

Maak een drempelvrije afspraak
reCAPTCHA

Tips om uw website drempelvrij te maken

Om u te helpen bij het drempelvrij maken van uw website delen wij hier onze tips met u. Deze tips zijn onderverdeeld in de verschillende groepen mensen die baat hebben bij een drempelvrij internet. Zo weet u meteen wie u helpt met elke aanpassing die u maakt.

1. Dove en slechthorende mensen

Tip 1: Gebruik ondertiteling voor video’s

Video’s zijn heel handig en leuk om toe te voegen aan uw website, maar houd wel rekening met doven en slechthorenden. Met ondertiteling kunnen ook zij meekijken met de video en begrijpen ze de context.

Tip 2: Schrijf in eenvoudig Nederlands

Doven en slechthorenden nemen alle informatie op door te lezen. Zij hebben geen afwisseling tussen lezen en luisteren. Vandaar dat het voor hen extra belangrijk is dat de teksten niet te lang en ingewikkeld zijn. Gebruik korte, heldere zinnen zodat de informatie toegankelijk is voor iedereen.

Tip 3: Bied de mogelijkheid om een tolk aan te vragen

Voor doven en slechthorenden is een telefoongesprek geen goede contactmogelijkheid. Zorg er daarom voor dat ze een tolk kunnen aanvragen wanneer ze direct contact op willen nemen.

Tip 4: Geef uw website een logische vormgeving

Zorg ervoor dat de opbouw van uw website niet teveel afwijkt van de standaard lay-out van websites. Zo begrijpen bezoekers snel hoe de website is opgebouwd en kunnen ze makkelijker door de website navigeren.

Tip 5: Groepeer uw content met subkoppen, afbeeldingen en video

Navigeren door teksten is niet altijd even makkelijk, daarom is het handig om te groeperen. Door het groeperen van content met subkoppen, afbeeldingen en video’s houdt u overzicht, zodat de gebruikers sneller kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn.

2. Blinde mensen

Tip 1: Geef met HTML5 structuur aan uw pagina’s

HTML5 is een soort programmeertaal die browsers en screenreaders gebruiken om code te vertalen naar een website. Hiermee kunt u ook instellen in welke volgorde een screenreader de website moet oplezen.

Tip 2: Voorzie uw afbeeldingen van beschrijvende teksten

Door aan afbeeldingen een alt-tekst toe te voegen met een beschrijving van wat er op de afbeelding te zien is, kan de screenreader afbeeldingen omzetten in gesproken woord.

Tip 3: Zorg voor transcripties bij uw video’s

Video’s geven natuurlijk al veel informatie mee in de audio, maar voor mensen die blind zijn is de audio alleen niet altijd duidelijk genoeg. Vandaar dat het handig is om transcripties toe te voegen. Dit zijn teksten over de inhoud van de video, die opgelezen kunnen worden door screenreaders.

Tip 4: Gebruik beschrijvende links en koppen

Linkjes en koppen van teksten kunnen helpen met het navigeren door de website. Door de titels van de links te laten omschrijven waar ze naartoe leiden geeft u de gebruiker meer overzicht. Kopjes die aangeven waar de onderstaande tekst over gaat, laten bezoekers makkelijker door de site navigeren.

Tip 5: Maak websites toegankelijk met toetsenbordbediening

Toetsenbordbediening houdt in dat er zonder muis en dus alleen met toetsenbord door de website genavigeerd kan worden. Door uw website toegankelijk te maken voor toetsenbordbediening maakt u uw website ook bruikbaar voor mensen met een motorische beperking, slechtziende mensen en blinden.

3. Mensen met een autismespectrumstoornis

Tip 1: Gebruik buttons met een duidelijke beschrijving

Door beschrijvende teksten toe te voegen aan buttons weten de gebruikers wat ze kunnen verwachten wanneer ze daar op klikken. Vermijd buttons die zeggen ‘klik hier’ en werk met buttons die meer vertellen over de inhoud, zoals ‘bestand toevoegen’.

Tip 2: Gebruik een logische vormgeving

Door de vormgeving logisch en simpel te houden creëert u meer rust voor de gebruiker. Door aan te sluiten bij wat gebruikelijk is wordt het gemakkelijker om te navigeren door nieuwe websites. De bezoeker herkent de opzet immers.

Tip 3: Kies voor eenduidig taalgebruik

Vermijd figuurlijk of spreekwoordelijk taalgebruik om misvattingen te voorkomen. Deze vormen van taalgebruik kunnen interpretatiemoeilijkheden opleveren voor mensen met een vorm van autisme.

Tip 4: Maak gebruik van opsommingen

Presenteer informatie die zich daarvoor goed leent in opsommingen. Opsommingen maken teksten makkelijker leesbaar en creëeren overzicht, vooral in langere teksten. Dit effect verdwijnt echter als er veel opsommingen op een pagina staan.

Tip 5: Maak gebruik van rustige kleuren

Felle kleuren trekken de aandacht. Dat kan afleiden van de inhoud. Bewaar de rust op uw website door felle kleuren te vermijden.

4. Mensen met een motorische beperking

Tip 1: Maak uw website navigeerbaar met toetsenbord of spraak

De meeste mensen navigeren door websites met een muis, maar voor bezoekers met een motorische beperking is het heel fijn als een website ook met een toetsenbord of spraaknavigatie te bedienen is.

Tip 2: Maak gebruik van grote buttons

Met grote buttons voorkomt u dat mensen met een motorische beperking naast de button klikken. Hoe groter de buttons zijn, hoe makkelijker ze zijn om te gebruiken.

Tip 3: Gebruik shortcuts

Shortcuts vullen ontbrekende informatie in, zodat de gebruiker minder hoeft in te vullen. Denk hierbij aan uw adres, dat automatisch wordt aangevuld wanneer u uw postcode en huisnummer heeft ingevuld. Door shortcuts te gebruiken verkleint u de kans dat een gebruiker ergens vastloopt.

Tip 4: Zorg voor ruimte om invoervelden heen

Als invoervelden dicht op elkaar geplaatst zijn, is het lastig voor muisgebruikers om op het juiste invoerveld te klikken. Door meer ruimte tussen de invoervelden toe te voegen, maakt u het makkelijker voor de gebruiker om op de juiste plaats te klikken.

Tip 5: Maak websites mobiel- en touchscreen vriendelijk

Op touchscreens zijn de verhoudingen anders en daar moet de website zich op kunnen aanpassen. Denk hierbij aan een menu dat in een desktop-layout vensterbreed is, maar in een mobiele layout als uitklapmenu wordt weergegeven. Daarnaast zijn uw vingers breder dan uw muisaanwijzer dus zal u op een touchscreen-layout grotere buttons nodig hebben om op te klikken.

5. Slechtziende en kleurenblinde mensen

Tip 1: Combineer kleur, vorm én tekst om verschillen aan te geven

In websites worden verschillende onderdelen soms alleen aangeduid met kleur, maar dat is met name voor slechtzienden en kleurenblinden niet duidelijk genoeg. Daarom is het belangrijk om verschillen te versterken door per categorie een symbool toe te voegen. Zoals bij een onderdeel als ‘contact’ een praatwolkje en bij ‘afspraak maken’ een kalender. Maar denk ook aan teksten in bold of italic om verschillen duidelijk temaken.

Tip 2: Gebruik een leesbare lettergrootte

Teksten zijn al gauw lastig te lezen op een scherm omdat ze te klein zijn. Zorg er daarom voor dat uw lettergrootte leesbaar is door deze groter te maken of zorg ervoor dat de gebruikers van de site deze kunnen aanpassen.

Tip 3: Gebruik foto sliders met een pauzeknop

Een foto slider met bewegende foto’s gaat soms te snel om te zien en te lezen wat er op staat. Zorg er daarom voor dat deze te pauzeren is zodat iedereen meekrijgt wat er op de sliders wordt weergeven.

Tip 4: Gebruik duidelijke kleurcontrasten

Om teksten beter leesbaar te maken is kleurcontrast heel belangrijk. Vandaar dat er een duidelijk contrast moet zijn tussen de kleur van de tekst en de kleur van de achtergrond.

Tip 5: Bied waar mogelijk ook audio aan

Voor mensen die slechtziend of blind zijn, is het heel fijn om een alternatieve manier te hebben om informatie tot zich te nemen. Bied dus ook content aan om naar te luisteren.

6. Mensen met dyslexie

Tip 1: Houd teksten kort en duidelijk

Lange teksten zijn vaak onoverzichtelijk, helemaal voor mensen met dyslexie. Zet dus niet meer informatie op je website dan nodig is.

Tip 2: Ondersteun tekst met afbeeldingen en diagrammen

Visuele ondersteuning maakt teksten overzichtelijker en begrijpelijker. Gebruik daarom afbeeldingen en diagrammen.

Tip 3: Maak gebruik van rustige kleuren

Felle kleuren trekken de aandacht. Dat kan afleiden van de inhoud. Bewaar de rust op uw website door felle kleuren te vermijden.

Tip 4: Formuleer helder en eenvoudig

Wanneer teksten moeilijke woorden bevatten, haakt een deel van de bezoekers af. Voor mensen met dyslexie is dit al helemaal lastig. Formuleer daarom helder en eenvoudig.

Tip 5: Gebruik waar het kan andere uitingen, zoals audio en video

Voor mensen met dyslexie is tekst vaak een obstakel. Bied daarom ook alternatieven zoals audio en video.