Iedere krant en website staat er vol mee; de klimaattop vliegt je letterlijk om de oren. Een mooi moment voor bedrijven en organisaties om te communiceren over hun duurzame ideeën en diensten. En waar zij voor staan met betrekking tot het klimaat. Alleen hoe speel je op een goede manier in op zo’n groot, actueel thema? Oftewel: hoe maak je van de klimaattop ook een beetje jouw top? Drie tips.

Kennis = macht
Dit zijn de momenten waarop je jouw kennis en expertise over dit thema uit de kast kunt halen. Schrijf blogs, opiniestukken, columns en deel kennis en stukken op social media. Laat zien wat je in huis hebt. De meeste journalisten zitten dagelijks op social media, googlen wat raak en lezen ook nog (vak)bladen. Tijdens een gebeurtenis zal een deel van hen online op zoek gaan naar interessante personen om te spreken en bronnen om te raadplegen. En dat kun jij zijn!

Zo stond er afgelopen dinsdag een interessante leeswijzer in de Trouw over de Klimaattop. Inclusief websites en Twitteraccount die veel kennis hebben en delen over de top.

Statement, maar niet alleen
Besef je daarnaast dat je niet altijd het wiel helemaal zelf hoeft uit te vinden. Samen sta je sterk. Wil jouw bedrijf bijvoorbeeld een duurzaam statement maken naar aanleiding van de klimaattop? Natuurlijk verspreid je dit dan via je eigen kanalen en persberichten. Terecht. Maar kijk ook eens of je je kunt aansluiten bij een groep die hetzelfde denkt/doet, maar qua uitwerking verder is en meer (media)aandacht krijgt.

Bijvoorbeeld de Nederlandse Klimaatcoalitie. Organisaties, instellingen, overheden, NGO’s en bedrijven in deze coalitie beloven uiterlijk 2050 een klimaatneutrale bedrijfsvoering te realiseren. Van ABN AMO en NS tot kleinere partijen als Better Places zijn bij de coalitie aangesloten. Laatst kwam de coalitie met het nieuws dat “110 Nederlandse organisaties halveren CO2 uitstoot in 2020”. Dit bericht inclusief enkele bedrijfsnamen verschenen in meerdere media waaronder NU.nl, Trouw en RTL Nieuws. Geweldige publiciteit voor de coalitie, maar ook zeker voor de partijen die bij de coalitie aangesloten zijn.

Holle praatjes vullen geen gaatjes
Naast pleiten voor meer klimaatmaatregelen en communiceren over jouw duurzaam beleid, is het ook belangrijk daadwerkelijk ‘iets’ te doen. Holle praatjes vullen geen gaatjes. Plus je loopt risico om als bedrijf gezien te worden als greenwasher. Lijkt mij niet de bedoeling. Simpel beginnen kan iedereen: van LED lampen indraaien tot duurzaam papier gebruiken, of als kantoor helemaal paperless gaan. Maar denk ook eens na over een uitgebreider project of product dat echt bij het bedrijf past. En daar mag je dan natuurlijk best met mate over communiceren.

Een goed voorbeeld hoef ik in dit geval niet ver van huis te zoeken. Het staat op deze website: Idea Coffee Live. Zo’n sessie woonde ik begin dit jaar zelf bij. Met een groepje mensen zaten we een ochtend rond de tafel om mee te denken met Paul Burgers over zijn CO2-neutrale koeken. Gratis en voor niets. De mannen van Circuit doen het met liefde en het past goed bij de sfeer van het bedrijf. En dat noem ik nou… top! 

Share blog

Submit to FacebookSubmit to LinkedIn