11 april 2018

Perfectionisme waar toch niemand op let

Onlangs heb ik mezelf een pak aan laten meten. Voor een deel omdat ik dat altijd al een keer wilde doen, maar ook omdat alles ‘van het rek’ nooit helemaal lekker past. En hoewel ik me iets voor kon stellen bij de keuzes waar ik voor zou komen te staan, overtroffen de mogelijkheden mijn stoutste verwachtingen. Stof, voering, knopen, zak-inzet, enkele of dubbele split: de aandacht voor detail was enorm.

Wist je bijvoorbeeld dat je aan de kleine plooitjes in de schouderinzet van het jasje kunt herkennen dat het om maatwerk gaat? Als je dat soort dingen weet, kijk je ineens heel anders naar de pakken en jasjes om je heen. Als relatieve leek werd ik stukje bij beetje meegenomen in de wereld van ‘bespoke tailoring’ en de zorg en aandacht die ze hadden voor mijn pak. Het deed me denken aan de manier waarop wij te werk gaan. Misschien dat ik het zo waardeer omdat ik die zorg en aandacht zo goed herken, maar ik denk dat ik zeker niet de enige ben.

Vakmanschap is meesterschap
Ook het grafische vak heeft een sterk ambachtelijke inslag. De terminologie stamt grotendeels uit de tijd dat drukwerk nog werd samengesteld uit loden letters. Punten, pica’s, korps, ligaturen, sub- en superscript, chapeaus, de meeste mensen zal het niet veel zeggen, maar het zijn termen die grafisch vormgevers nog dagelijks gebruiken. Circuits ervaring gaat terug naar een tijd dat een groot deel van de grafische producties met papier, mes en lijm werden gemaakt. Zo’n handgemaakte werktekening maakten we uiteraard voor een klant en omdat het handwerk was, was dat niet goedkoop. En dus moest die werktekening perfect zijn. Zulk perfectionisme gaat in je DNA zitten en iedereen die ooit bij Bureau Circuit heeft gewerkt of heeft stagegelopen, zal dat herkennen en beamen.

Perfectionisme, dat creëer je samen
Voor alles wat we als bureau maken leggen we de lat hoog. Zo ook voor de teksten die we produceren. Zelf ben ik geen tekstschrijver. Dertig jaar in dit vak leert je natuurlijk het een en ander, maar vaak beperk ik me tot creatieve kopregels. Omdat ik weet dat er anderen zijn die het schrijfwerk beter in de vingers hebben dan ik. Dus gaat alles waar tekst in voorkomt langs een copywriter. Zijn ambacht gaat over communicatie door tekst, met uiteraard aandacht voor zaken als stijl, spelling en tekstopbouw. We helpen elkaar want perfectionisme creëer je niet in je eentje. Dat doe je door vakmensen samen te brengen en samen de lat hoog te houden.

Werken met een doel
Wanneer een productie bij ons bureau concreet wordt – wanneer we van ontwerp naar uitwerking gaan – hanteren we een nauwkeurigheid die aan de meeste mensen voorbij zal gaan, maar die wel gewaardeerd wordt. Je herkent als kijker de duidelijke keuzes die we maken in lettertypen, de grootte van de kopregels, inleidingen, tussenkopjes en tekstkolommen. Geen oerwoud maar een parkachtig landschap. 

Vormgeving dient in onze optiek altijd eenvoudig en helder te zijn. Zij dient twee doelen: communicatie makkelijk maken en een eigen gezicht creëren (eigengereid zijn). Dat laatste kun je breed interpreteren. Eigengereid kan hier betekenen dat de huisstijl of branding van een organisatie herkenbaar is, maar ook dat zij opvalt tussen andere communicatie-uitingen. Dat laatste hoeft overigens niet te betekenen dat het schreeuwerig wordt. Vaak is rust en eenvoud een verademing tussen alles dat vandaag de dag schreeuwerig wordt vormgegeven. In die rustige en eenvoudige vormgeving herken je misschien iets van onze signatuur. We hebben hier op kantoor een kast met een selectie van drukwerken die we in de afgelopen jaren voor onze opdrachtgevers hebben geproduceerd. En alhoewel geen twee uitingen er hetzelfde uitzien, kun je toch onze signatuur herkennen. ‘Rust’ en ‘eenvoud’ geven ruimte aan waar het echt om gaat: de boodschap.

Meer perfectionisme, minder fouten
Er is nog een belangrijke reden waarom we zo perfectionistisch zijn bij Bureau Circuit: we werken vaak samen aan projecten. Niet alleen intern maar soms ook met externe partijen. Door nauwkeurig te werken in onze ontwerpen, documenten en zelfs in bestandsnamen, ontstaat er minder ruis. Wanneer anderen verder werken aan onze producties, wordt het risico op foutjes hierdoor een stuk kleiner. Tevens zorgen we er op die manier voor dat er een heldere structuur ontstaat in vormgeving en het eenvoudiger wordt om gezamenlijk een huisstijl vast te houden.

Perfectionisme heeft dus zeker een reden: betere resultaten voor onze opdrachtgevers en een soepel lopende samenwerking met alle betrokkenen. Maar het zit ook simpelweg in onze genen: we zijn allemaal vakidioten die in ons vakgebied het best mogelijke resultaat neer willen zetten. 

Benieuwd hoe dat in de praktijk werkt? Klop gerust aan voor zo’n perfectionistische samenwerking. Wij zijn er klaar voor.


Voer voor perfectionisten
Herken jij je in ons perfectionisme? Neem eens contact op voor een vrijblijvend 
gesprek over optimale communicatie voor jouw organisatie via (038) 426 23 23.