Provincie Overijssel i.s.m. Waterschap Drents Overijsselse Delta, Natuurmonumenten en gemeente Steenwijkerland

Klant

Opdracht

Provincie Overijssel i.s.m. Waterschap Drents Overijsselse Delta, Natuurmonumenten en gemeente Steenwijkerland

Advertising, AI prompting, Art direction, Branding, Contentcreatie, Creatieve conceptontwikkeling, Campagnes, Creativiteit, Communicatieadvies, Fotobewerking, Grafische vormgeving, Illustratie, Projectmanagement, Redactie en tekstcorrectie, Strategie, Signing, Social media campagnes, Mediacoördinatie, Out-of-home, Webcopy, Tekstschrijven, Zoekmachinemarketing (SEA)

Hoe maak je een onzichtbaar probleem zichtbaar? Door het letterlijk een gezicht te geven. In Nationaal Park Weerribben-Wieden nemen invasieve waterplanten de sloten over. Cabomba caroliniana (waterwaaier) en Myriophyllum heterophyllum verstikken het water, bedreigen recreatie en ondermijnen biodiversiteit. Maar zolang niemand ze ziet, blijft het gevaar abstract.

Met ‘Exoten uit de sloten’ veranderde Bureau Circuit dat beeld. We maakten er monsters van. ‘De Woekeraars’. Groot, dreigend, maar ook begrijpelijk. In korte dialogen met een meisje vertelden ze hun verhaal. Niet belerend, maar prikkelend. Entertainment first, information second. Zo bereikten we bewoners, ondernemers en watersporters precies op het moment dat de harkboten door de sloten gingen.

De campagne liep via Google, Meta en LinkedIn, aangevuld met buitenreclame. Flight 1 maakte mensen bewust. Flight 2 zette aan tot actie: herkennen, niet teruggooien, opruimen. Meer dan 100.000 mensen bereikt. CTR’s ruim boven benchmark. Kosten ver onder budget. En een strategie die we onderweg aanscherpten met realtime data.

Dit is communicatie die iets in beweging zet. Zichtbaar. Meetbaar. Schaalbaar. En bovenal: een campagne die laat zien dat urgentie niet zwaar hoeft te zijn om effectief te zijn.