Ondernemers bepalen de spelregels

Waar ondernemers zijn, daar gebeuren dingen. De meeste ondernemers zitten niet graag stil. Het liefst creëren zij iedere dag iets nieuws, innovatiefs, creatiefs. Het zijn gamechangers en je vindt ze in alle hoeken van de samenleving.

Gamechangers, het woord kom je steeds vaker tegen. Een gamechanger verandert de regels van het spel in een bepaalde markt, aldus GameChangers Utrecht, een platform dat regionale gamechangers uit Utrecht een podium geeft.

“Gamechangers zien veranderingen in technologie en samenleving en gaan heel concreet aan de slag met nieuwe producten en diensten, met nieuwe productiemethoden, werk- en distributievormen en verdienmodellen”, vertelde Monique Goddijn, onderzoekscoördinator bij EBU, begin dit jaar in DUIC. “En ze zijn daarin succesvol.”

Abstract? Er zijn genoeg voorbeelden te vinden.

Simpel scheiden
Een mooi voorbeeld is BinBang. Opgericht uit de frustratie dat herbruikbaar afval te vaak bij restafval terecht komt (omdat scheiden lastig/onhandig is). De design afvalbak, zelf gemaakt van afval, maakt afval scheiden extreem simpel. Niet alleen goed voor het milieu en je ‘eigen gevoel’, het brengt ook de afvalrekening van een bedrijf omlaag bijvoorbeeld. En op zo’n manier ontworpen dat de bak bijna overal past, in een kastje maar ook onder bureaus. De ambitie van BinBang: aankomende 5 jaar 1,7 miljoen mensen bereiken om 425 miljoen kg grondstoffen uit de verbrandingsovens te redden.

Mest = goud
Een ander voorbeeld van een echte gamechanger is de Dutch Biorefinery Cluster, met onder andere FrieslandCampina en Agrifirm. De groep ontwikkelt manieren om mest te verwerken tot biobrandstoffen, kunstmestvervangers, gerecyclede voedingsstoffen en biochemicals voor de chemische industrie. Het groeiende mestoverschot zien zij als een goudmijn. Een dure afvalstroom wordt een winstgevend product en de schadelijke effecten van mestoverschotten worden beperkt.

Top 50 gamechangers
Op websites als gamechangersutrecht.nl, circulairondernemen.nl en gamechangers500.com zijn nog veel meer voorbeelden te vinden. Ook publiceert het MT ieder jaar de top 50 vernieuwers (ofwel gamechangers) van dat jaar. In 2015 sleepte biotechbedrijf Mimetas de prijs in de wacht voor hun “unieke technologie om medicijnen te testen op miniatuur orgaanmodellen. Veel beter dan proefdieren of standaard 2D-celculturen, en nog goedkoper ook”, aldus MT

Trend
Wat opvalt is dat de meeste gamechangers innovaties bedenken die iets positiefs opleveren voor mens en/of milieu. Denk aan Vandebron, dat het aloude 'energiebedrijf' links laat liggen en consumenten direct zaken laat doen met producenten van duurzame energie. Of koffiebedrijf Peeze dat vorig jaar bio-afbreekbare koffiecupjes presenteerde. Wij bepalen tenslotte hoe de wereld van onze kinderen eruit komt te zien.

Dit betekent natuurlijk niet dat je als gamechanger aan innovaties niet kan of mag verdienen. Het is zoeken naar de balans tussen people, planet en profit. Zo bestormde gamechanger Tony’s Chocolonely in 2005 de chocolademarkt. Zo’n tien jaar later is de netto-omzet van het bedrijf 17,6 miljoen en opent Tony’s Chocolonely binnenkort een chocoladepretpark. Een gamechanger van het eerste uur!